El W3C comienza a estandarizar los pagos en la Web para mejorar las transacciones online

28 de septiembre de 2015 - El Consorcio World Wide Web (W3C) ha lanzado hoy el Grupo de Trabajo de Pagos en la Web para simplificar los pagos en la Web y hacerlos más seguros. Los estándares del W3C sobre Pagos en la Web tienen como objetivo facilitar a los usuarios la selección sus métodos de pago preferidos y que son aceptados por los comerciantes. Los estándares apoyarán los pagos a través de una amplia gama de métodos de pago actuales y futuros, incluyendo sistemas de pago de débito, crédito, sistemas de pago móviles, fianzas, y bitcoins, así como otras tecnologías financieras distribuidas. Las Interfaces de Programación de Aplicaciones (API) — apoyando la funcionalidad como el registro de los instrumentos de pago, iniciación del pago y compleción de la transacción— establecerán los fundamentos que permitirán automatizar los pagos seguros, simplificar las compras y la experiencia del pago, mejorar la seguridad en las transacciones y aumentar las opciones de pago para usuarios y comerciantes.

"La industria ha recurrido a los monederos digitales como una manera de mejorar la seguridad y la facilidad de uso, así como apoyo a las iniciativas de marketing. Sin embargo, los usuarios todavía no lo han aceptado por completo", comentó el CEO del W3C, el Dr. Jeff Jaffe. "Creemos que una de las razones de esto es que el mercado de los monederos digitales está fragmentado y los proveedores usan interfaces de programación incompatibles. Los estándares propuestos del W3C ayudarán a garantizar la interoperabilidad de las diferentes soluciones mediante la estandarización de las interfaces de programación. Así que cuando compras algo, debería de disponer de una forma estándar de hacer coincidir las preferencias de los usuarios con los instrumentos de pago aceptados por los comerciantes, de forma que se se integre de forma adecuada con el flujo de las transacciones de pago del comercio".

Estudios de compañías como Business Insider confirman las diversas razones por las que no se completan las compras online un 68% de las veces, de media. Los estándares del W3C de Pagos en la Web ayudarán a algunas de los problemas relacionados con el abandono de las transacciones debido a falta de usabilidad y seguridad, gracias al uso de mensajes estándar y al flujo de mensajes para la iniciación, la confirmación y la finalización de los pagos. Con el apoyo de estas API, los usuarios podrán elegir su instrumento de pago preferido para una transacción en particular, y los mensajes entre aplicaciones Web y proveedores de servicios de pago serán gestionados por los navegadores, en nombre del usuario.

"Los comerciantes tienen el reto de ofrecer nuevas opciones de pago a sus clientes, ya que tienen que tratar con muchas soluciones propietarias y diferentes API", comentó Mark Horwedel, CEO del Merchant Advisory Group (MAG). "Los estándares abiertos del W3C ayudarán a los proveedores de pago y a los comerciantes a reducir los costes de gestión de pagos, mejorar la transparencia, e incrementar las opciones de los clientes, así como permitir crear nuevas oportunidades para introducir servicios de valor añadido. Estas API estándar también nos darán una base para las futuras posibilidades de los pagos en la Web".

Los estatutos (y preguntas más frecuentes de apoyo) para este nuevo Grupo de Trabajo fueron redactados por el Grupo de Interés de Pagos en la Web del W3C, compuesto por bancos, proveedores de servicios de pago, comerciantes, los fabricantes de navegadores, proveedores de hardware, y otras partes interesadas de la industria. El trabajo sobre Pagos en la Web del W3C estandarizará un conjunto de mensajes y un flujo de mensajes de intercambio entre varias partes para iniciación, confirmación y finalización de un pago en la Web.

El trabajo sobre los pagos en W3C tiene apoyo de la Unión Europea a través del proyecto HTML5Apps.

Sobre el World Wide Web Consortium

El Consorcio World Wide Web (W3C) es un consorcio internacional donde las organizaciones Miembro, el personal a tiempo completo, y el público en general trabajan conjuntamente para desarrollar estándares Web. El W3C lleva a cabo su misión a través de la creación de estándares Web y pautas diseñadas para garantizar el crecimiento a largo plazo y la gestión correcta de la Web. Más de 400 organizaciones son Miembros del Consorcio.

El W3C está gestionado conjuntamente por el Laboratorio de Ciencias de la Computación e Inteligencia Artificial del MIT (MIT CSAIL) en los Estados Unidos, el Consorcio Europeo para la Investigación en Informática y Matemáticas (ERCIM) en Francia, la Universidad de Keio en Japón y la Universidad de Beihang en China. W3C tiene oficinas en Australia; Benelux; Brasil; Finlandia; Francia; Alemania y Austria; Grecia; Hungría; India; Italia; Corea; Marruecos; Rusia; Sudáfrica; España; Suecia; y el Reino Unido e Irlanda. Para obtener más información visita http://www.w3.org/

Contacto con los medios

Karen Myers, W3C <karen@w3.org>

Testimonios de los Miembros del W3C (en inglés)

Bloomberg

Bloomberg is a strong supporter of W3C. The trend in consumer financial services is toward user mobile devices, cloud, and the public internet, all of which benefit from standardization that leads to safer and better user experiences. The creation of the Web Payments WG is one of many steps in the that direction. We are proud to help lead these efforts.

Erik Anderson, Bloomberg R&D

Deutsche Telekom

The unprecedented advent of digital commerce has been driven by the Web for more than a decade. We welcome the fact that the main institution for web technologies has decided to finally take care of the standardization of the relevant technology to increase security, adoption and the development of a rich payment and digital commerce ecosystem which could bridge the web based and the brick & mortar based retail world.

Martin Christahl, VP Product & Portfolio Management, Business Unit Payment and Jörg Heuer, Research&Innovation Director Payment&Transactions, Innovation Policy

Electronic Transactions Association (ETA)

The work of the W3C Web Payments Working Group will serve to ensure the development of open web payments standards to enable interoperability, foster innovation and to support the continued growth of secure and robust payments industry.

Jason Oxman, CEO

Federal Reserve Bank

The Federal Reserve Bank is pleased to have recently acknowledged the W3C's Web Payments work in the FedFocus newsletter.

Ingenico Labs

We believe in a future where Payment will be seamlessly integrated in business applications. We are happy to support any initiatives that help make this vision come true. W3C is the right place to create the standards for an easy and secure access to financial services and therefore enable the new use cases consumers expect in today’s digital world.

Michel Léger Executive Vice President Innovation Ingenico Group

Merchant Advisory Group (MAG)

The MAG fully supports the Web Payments Working Group and their goal of developing standards that will provide customers with more payment options, reduce checkout friction, improve overall system security and encourage innovation in the payments space.

Mark A. Horwedel, CEO, Merchant Advisory Group

NACS

NACS (The Association for Convenience & Fuel Retailing) has long been an advocate for small business owners regarding access to financial services, and has advocated for improving control of exchange fees, reducing reliance on closed financial systems, and supporting an improved competitive environment consumers and providers. Additional advocacy goals include providing a level playing field for providing financial services, as well as doing that in a way that provides widespread availability of those services to everyone.  The proposed Web Payments work takes aim at these same goals.

Driving the convergence of traditional web use cases for payment with those required for brick and mortar transactions will have a strong positive impact on both merchants and consumers.  And opening financial services previously unavailable to under-banked and un-banked people will make payment systems more inclusive.

The Web Payments Working Group will help NACS to fulfill its financial services advocacy mission, and we congratulate the W3C on the creation of the this working group.

Michael Davis, Vice President of Member Services
NACS (The Association for Convenience & Fuel Retailing)

Qihoo360

As the largest Internet security company in China, Qihoo360 always pursues to ensure the safety of our users. We are very pleased to see that W3C actively endeavors to develop secure Web payment standards. To contribute to the security of the user payment process, we would like to share the related security experiences that we have accumulated over the past years with the whole web payment community as well as our security payment solutions that have already been heavily promoted in the industry, which include network-based electronic identity authentication, national level encryption method, and mobile payment method that use NFC. With these solutions, users don't have to input their private information such as their names, ID card numbers, bank card numbers or other critical info during the payment process. We hope these efforts and practices would help to prevent the leak of the private information of the users, avoid the related security risk through the payment process and bring a more secure payment experience to the users.

Baoqing Li, Qihoo 360 Online Marketing Technical Leader; Liangang Li, Qihoo 360 Payment Platform Technical Leader

Rabobank

Rabobank supports the launch of the Web Payments Working Group.  In current development of web payments, we have encountered lack of clarity in the interaction of payment related business processes such as from payment wallet to retailer check-out. Rabobank expects the Working Group results to be instrumental to further standardization in this field.

Fekkes, Business Information Manager

Ripple

The world needs an Internet of Value to move value as easily as information moves today. We firmly believe the Internet of Value will be built on open, neutral web standards that make the world's many ledgers and payments systems interoperable. The W3C's Web Payments Working Group plays a critical role in developing these standards, and we are thrilled to participate among key industry players to help shape the future of web payments.

Chris Larsen, CEO of Ripple

WorldPay

The development of common standards marks the coming of age of digital payments. Digital wallets and other online forms of non-card payments have proliferated at a rapid pace globally, creating an increasingly crowded and fragmented landscape. With a common standard for these payment methods in place, retailers and merchants will be able to process a wider range of transactions more easily and deliver the secure, seamless and flexible online experience their customers expect, regardless of location or preferred digital payment method.

Nick Telford-Reed, Director of Technology Innovation at Worldpay and Co-Chair of the Web Payments Working Group